Haberler

Yanlış ilaç kullanımının yan etkileri 65 yaş üstünü daha fazla etkiliyor!

İlaç kullanılmasıyla ilgili önemli uyarılarda bulunan Erciyes Üniversitesi (ERÜ) Tıp Fakültesi Farmakoloji Anabilim Dalı Öğretim Üyesi Dr. Ahmet İnal, “Yanlış ilaç kullanımından kaynaklanan yan etkiler, 65 yaş üstündeki insanları daha fazla etkilemektedir. En sık rastlanan yan etkiler ise yanlış doz kullanımından kaynaklanmaktadır. Pandemi sürecindeki koronavirüs enfeksiyonuyla birlikte ilaç yükü aşırı arttığından dolayı kullanılan ilaçların yan etkileriyle karşılaşma riski daha fazla artmaktadır.” dedi.

İlaçlar Çocuklardan Uzak Tutulmalı

İlaç kullanılırken dikkat edilmesi gereken hususlar hakkında da önemli açıklamalarda bulunan Dr. İnal, “Yetişkinler tarafından kullanılan ilaçların çocuklardan kesinlikle uzak tutulması gerekmektedir. Covid-19 virüsünün neden olduğu enfeksiyondan dolayı tedavi sürecinde kullanılan ilaç sayısında çok ciddi artış oldu. Gerek koronavirüs, gerekse de ek tedavilerde alınan ilaçlarla birlikte herkesin evinde çok sayıda ilaç bulunmaktadır. Evlerdeki bu ilaç fazlalığı ise yük oluşturmaktadır. Evdeki çocukların ilaçlara kolay ulaşımının engellenmesi için ilaçların çocukların ulaşamayacakları yerlere konulmasına çok dikkat edilmelidir. Aksi takdirde çok riskli durumlar ortaya çıkabilir. Örneğin ilaçlar, çocuklar tarafından şeker sanılarak yenilebilir ya da meyve suyu gibi bir içecek sanılarak içilebilir. İleriki aşamalarda yan etkilerle birlikte zehirlenmelerde görülebilir.” ifadelerine yer verdi.

Yaşlılar İlaç Alırken Dikkat Etmeli

Herhangi bir kronik rahatsızlığından dolayı düzenli ilaç alan yaşlıların dikkatli olması gerektiğine değinen Dr. İnal, “Koronavirüsün enfekte olduğu yaşlı insanlar için enfeksiyon süreci daha riskli durumlar içerebilmektedir. Çünkü yaşlı insanların yüksek ihtimalle bir kronik rahatsızlığı oluyor. Bu kronik hastalığı nedeniyle kullandığı ilaçlara ek olarak bir de koronavirüs enfeksiyon sürecinde ek ilaç almak zorunda kalıyor. Yaşlıların çok sayıda ilaç kullanması ise kullanım sırasının karıştırılmasına yol açabilmektedir. Örneğin hipertansiyon ilacı yerine birden fazla ilaç içilebilmektedir. Bu konu üzerine gerçekleştirilen araştırmalar ise ilaçları daha fazla karıştıran yaş grubunun 65 yaş ve üzeri olduğunu göstermektedir. Yanlış ilaç kullanımından kaynaklı yan etkilere 65 yaş ve üstü insanlarda daha sık rastlanmaktadır. En sık karşılaşılan yanlış ise dozdan kaynaklı yan etkilerdir. Koronavirüs enfeksiyon süreci ilaç yükünün artmasına neden olduğu için ilaç karıştırılması gibi durumlarla daha sık karşılaşılabilmektedir. Bu nedenle de özellikle yaşlıların ilaç alırken çok dikkatli olması gerekiyor.” diye konuştu.

İlaçların Buzdolabına Koyulması Yanlış

İlaçların saklanması hakkında da vatandaşları bilgilendirerek dikkate alınması gereken önemli uyarılarda bulunan Dr. İnal, “Toplumda ilaçların buzdolabında saklanması gerektiğine yönelik bir yargı olduğundan rahatlıkla bahsedilebilir. İlaçlar eczaneden alındıktan sonra eve gelindiği zaman direkt buzdolabına konulmaktadır. Bu son derece yanlış bir davranıştır. İlaçların nasıl saklanması gerektiği ilaç kutularının üstünde yazmaktadır. Bu nedenle ilaç kutularının üzerinin okunması kesinlikle ihmal edilmemelidir. İlaçlar, kutunun üzerinde belirtilen derecede saklanmalıdır.

Saklama koşulu için 25 derecenin altı belirtiliyorsa bu oda sıcaklığına tekabül etmektedir. İlacın buzdolabında saklanması gerekiyorsa da 2 ila 8 derece arasında saklanması gerekmektedir. İlaçlar, buzdolabının genellikle kapak kısmında saklanmaktadır. Buzdolabının içerisinde derecenin stabil olmadığı yapılan araştırmalarla tespit edilmiştir. Bu nedenle gerekli şartlarda korunamayan ilaçlarda bozulmalar olmaktadır. Buzdolabında saklanmaması gereken ilaçların buzdolabında saklanması durumunda ilacın etkisini kaybetmesi kaçınılmaz olur.” şeklinde konuştu.  

 

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu